از برترین‌های کنکور ۹۹ و ۱۴۰۰ تجلیل شد

چهارمین همایش تجلیل از برترین‌های کنکور، با همت نردبان و با همکاری شورای شهر گراش، با نگاهی به تاریخ علم و فرهنگ گراش، شب گذشته، 28 اسفند 1400 در سالن اجتماعات شیخ‌احمد انصاری برگزار شد. سخنرانی نماینده، گفت‌وگو با عبدالعلی صلاحی و موسیقی زنده از بخش‌های این همایش بود.

به گزارش پندری، این همایش با چند دقیقه تاخیر، ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه شروع شد. بعد از تلاوت قرآن توسط حجت عالمی، مجری برنامه از محمدرضا بهشتی‌نسب، عضو شورای مرکزی نردبان و دبیر این همایش برای سخنرانی دعوت کرد.

بهشتی‌نسب افزود: «خدا را شاکرم بعد از دوسال وقفه‌ای که ویروس کرونا بین همایش‌های ما ایجاد کرد موفق شدیم چهارمین همایشمون درسال ۱۴۰۰ برگزار کنیم. چهارمین همایش نردبان شانل تجلیل از برترین های کنکور سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خواهد بود دوسالی که نتایج قبولی هم از تاثیر ویروس کرونا درامان نموند.»
دبیر همایش درباره شکل‌گیری نردبان گفت: «نردبان از سال ۹۶ باهمت جمعی از دانشجویان و فعالین حوزه‌های مختلف با هدف تقویت نیردی انسانی شهرستان شروع به فعالیت کرد و تبدیل به گروه شد. به مرور شوراهای مختلف اجرایی و نظارتی در آن شکل گرفت که تاالان مجری و پایه‌گذار کارهای مهمی در شهرستان بوده و فکر می‌کنم عمده مخاطبین ما حداقل آشنایی را با نردبان داشته باشند. حقیقتا همایش تجلیل بخش کوچکی از فعالیت‌های نردبان به حساب می‌آید.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های جمع‌بندی و انتخاب رشته تا شبیه‌ساز مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بخشی از کار نردبان محسوب می‌شود.»
عضو شورای مرکزی نردبان به نتیجه‌بخش بودن مصاحبه‌ی شبیه‌ساز اشاره کرد و گفت: «امسال نتیجه فوق‌العاده‌ای از این شبیه‌ساز مصاحبه برای ما حاصل شد و بیش از ۹۰ درصد افرادی که در این شبیه‌سازی شرکت کردند موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان شدند که واقعا جای خوشحالی دارد.»
بهشتی‌نسب ضمن خوشامدگویی، گفت: «همایش‌های نردبان هر ساله با یک رویکرد خاص برگزار می‌شود. این رویکرد جهت گرامی‌داشت یکی از چهره‌های ماندگار و سرشناس گراش است. همایش تجلیل از برترین‌های کنکور ۹۸، با تمرکز بر شخصیت علمی و فرهنگی مرحوم دکتر احمد اقتداری برگزار شد. سال ۹۷، رویکرد همایش، نیک‌اندیش گراشی، شیخ‌احمد انصاری بود.»
دبیر همایش افزود: «همایش نردبان امسال هم رویکرد خاص خودش را دارد. «حاج‌اسدالله دهباشی گراشی» شخصیتی نیک‌اندیش و فرهنگی است که پس از جلسات متعدد برای همایش تجلیل از برترین‌های کنکور سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ انتخاب کردیم. حاج‌اسدالله دهباشی به گفته‌ی عبدالعلی صلاحی، شخصیت چند جانبه دارد که هنوز برای خیلی از گراشی‌ها شناخته شده نیست.»
او اضافه کرد: «تجلیل شونده‌های امسال شامل چند بخش خواهد بود. بخش اول برترین‌هایی کنکور سراسری که اسامی این افراد بر اساس فراخوان ارسال کارنامه که در پصفحه نردبان و سایر خبرگزاری‌های فعال شهر منتشر شد، استخراج شده است. بخش دوم قبولی‌های دانشگاه فرهنگیان است که امسال همانند سال ۹۸ از قبولی‌های توابع گراش مثل فداغ تجلیل خواهد شد. بخش سوم دانشجویان برتر کارشناسی ارشد خواهند بود.
دبیر همایش در پایان از حامیان نیز تشکر کرد. او گفت: «مجموعه شورای شهر شهرستان گراش به ریاست دکتر علیرضا دانشور نه تنها بابت حمایت‌های مادی بلکه بابت اعتمادی که به جوان‌های شهرشان داشتند قطعا جای قدردانی دارد.
شهردار گراش جناب اقای حسین مهروری، موسسه شباب ابرکه با مدیریت حاج‌عبدالرضا افشار، موسسه توسعه و همیاری شهرستان گراش، هیئت امنا مسجد صاحب‌الزمان(عج)، بنیاد فرهنگی نوبهار، دانشکده علوم پزشکی و مجمع خیرین سلامت تشکر می‌کنم.

بعد از صحبت‌های بهشتی‌نسب، کلیپی از فعالیت‌های یک سال اخیر و شورای سوم نردبان پخش شد. این کلیپ را ببینید:

 

این وضعیت آموزشی زینده‌ی شهرستان گراش نیست

صحبت‌های نماینده، بخش دیگر همایش سه ساعت و نیمه‌ی نردبان بود. مهنذس حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم، در ابندا گفت: «خیلی خوشحالم که در جمع صمیمی دختر و پسرهای جوان هستم. وقتی با جوان‌ها جلسه‌ای داشته باشم، حال دلم خوب می‌شود.»

او به آماری که توسط نردبان ارائه شد اشاره کرد و گفت: «آماری که دوستان از قبولی‌ها در دانشگاه‌ها و دانشگاه فرهنگیان ارائه دادند، آمار خوب و قابل قبولی است، اما با نقطه‌ی مطلوب فاصله دارد. این هم برمی‌گردد به فرهنگ عمومی شهرستان گراش که باید همه‌ی دستگاه‌ها بیایند پای کار و به این قضیه کمک کنند. خود خانواده‌ها بیشترین نقش دارند. زیاد مراجعه می‌کنند خانواده‌هایی که فرزندشان می‌خواهند خارج از کشور درس بخوانند. بعضا خانواده‌هایی می‌بینیم که مایل نیستند خصوصا دخترهایشان را بفرستند شهرهای دیگر. شاید به شخصه موافق این قصه نیستم. چون خیلی از خانواده‌ها دخترهایشان را فرستاندن شهرهای دیگر، که منشا خیر و اثر هستند. رجوع کنید به خانواده‌هایی که متدین و مورد وثوق جامعه هم هستند.»

دکتر حسین‌زاده، انتظار خودش را از امام جمعه را هم بیان کرد و گفت: «همه‌ی ایراد به خانواده‌ها برنمی‌گردد. دستگاه‌های متولی، آموزش و پرورش، شورای فرهنگ عمومی هم باید کمک کنند. من همین‌جا از امام جمعه که ریاست شورای فرهنگ عمومی گراش را برعهده دارند می‌خواهم ورود کنند، موشکافی بکنند و آسیب‌شناسی بکنند. وضعیت آموزشی و آموزش و پرورش ما، زیبنده‌ی شهرستان گراش نیست.»

نماینده مردم در مجلس، به موضوع «انتخاب» و تاثیر آن در آینده‌ی یک فرد گفت: «نکته کلیدی و روح نردبان همین «انتخاب» است که در کارگاه جمع‌بندی کنکور اشاره شد. در این کارگاه، انتخاب را جلو رویِ دانش‌آموز قرار می‌دهد. انتخاب مهم‌ترین سرفصل ما انسان‌ها است. همه در شرایط یکسان به دنیا آمده‌ایم. اما یک انتخاب، مسیر زندگی را تغییر می‌دهد. این انتخاب باعث می‌شود رفتار ما تغییر کند.

حسین‌زاده نقدی به فرهنگ عمومی گراش و جنوب فارس وارد کرد و گفت: «با تلاش و پشت‌کار می‌توان به هدف رسید. اگر می‌خواهیم موفق باشید، باید سخت‌کوش باشیم و باهمت باشیم. یکی دیگر از مؤلفه‌های رسیدن به موفقیت، داشتن هدف و برنامه‌ریزی است. یکی دیگر از مؤلفه‌ها، استفاده از تجربه‌های بزرگترها است. مورد بعد، مشورت‌پذیر بودن است. و در نهایت نظم و برنامه‌ریزی در کار است. اما الآن، مادرها شب تا صبح بیدار هستند، صبح می‌خوابند، ظهر بیدار می‌شوند و بچه را می‌فرستند بیرون‌بر که غذا بیاورد. شب شده جای روز، روز شده جای شب. این باید تغییر کند. شما ۱۲ شب کمربندی برو، اگر دو سیخ کباب گیرت آمد! ببخشید، اما در گراش باید بیمارستان اضافه کنیم! در حالیکه که در دنیا بیمارستان و درمانگاه‌ها دارد جمع می‌شود. واقعا این وضعیت فرهنگ عمومی شهر ما، زیبنده‌ی شهر ما نیست. جنوب فارس این وضعیت هست. در بعضی شهرها، ۹ شب خاموشی است. اما برای ما ۱۰،۱۱ شب تازه سر شب است. این را اول به خانواده‌ی خودم می‌گویم.»

 

برای شهرستان شدنِ جویم خونِ دل‌ها خوردیم
حسین‌زاده به شهرستان شدنِ جویم هم گریزی می‌زند. (خبر شهرستان شدنِ جویم را در پندری بخوانید). او گفت: «در موضوع شهرستان شدن جویم، انجام وظیفه بود. اما خدا شاهد است چه خون دل‌هایی خورده‌ایم. شما می‌دانید در قضیه‌ی شهرستان شدن گراش که چقدر سخت بود. زمانی که گراش شهرستان شد، عضو شورای شهر بودم. اصلا تلاش هزاران نفر از مردم به کمک نماینده، دکتر حسنی، به ثمر نشست. در مورد شهرستان شدن اوز هم دوستان می‌دانند چه خونِ دل‌ها خورده شد. اما دست از تلاش برنداشتیم. صبر، استقامت و پشتِ کار داشتیم. این سه مورد معجون موفقیت است.»

اجرای گروه موسیقی سودا از لار یکی از بخش‌های جذاب این همایش بود. گروه موسیقی سودا، ترانه‌ی «یک نفس ای پیک سحری» را با تار، سه تار و تنبک اجرا کردند که مورد استقبال و تشویق افراد حاضر در سالن نیز قرار گرفت.

تجلیل از برترین‌های کنکور در سال ۹۹

بخش اول تجلی از برترین‌ها، مربوط به سال ۹۹ بود. اتاق فکر همایش، برای انتخاب برترین‌های کنکور سراسری، از سه درصدِ برتر هر سهمیه و رشته را برای تجلیل انتخاب کرده بودند. آن‌ها از دو هفته پیش، فراخوانی را منتشر کرده بودند تا کسی از قلم نیفتد.
محمد ایزدی، فائزه روزبه، فاطمه‌سادات مجلسی، ابراهیم‌ امین‌زاده، عارف عابد و فاطمه دانشور، رتبه‌های سه درصد برتر هر سهمیه در سال ۹۹ بودند. از سارا عبدالیان‌پور، از جامانده‌های کنکور ۹۸ نیز تجلیل شد.

چند سالی است که نردبان، به منظور تشویق دانش‌آموزان به دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیرویِ انسانیِ شهر، از قبولی‌های فرهنگیان به صورت ویژه تجلیل می‌کنند.
محمدرضا بهشتی‌نسب، زهره فتحی، مهدیه پورشمسی، امیرحسین شیخی، محمدرضا رزمجو، احسان خدمتی، محمد زرع، علیرضا رزمجو و مهدی شیردل، معلمانِ آینده‌ی گراش بودند که از آن‌ها تجلیل شد.

تجلی از برترین‌های ارشد نیز از همایش سوم نردبان شروع شد. محمدرضا جوشن، امیرحسین نوبهار، محمدامین مقدسی، دانیال شمسی، زهرا فیروزی و فرشنه قربانی برترین‌ها ارشد در سال ۹۹ بودند که از آن‌ها تجلیل شد.

نردبان با برخی از برترین‌ها کنکور سال ۹۹ نیز مصاحبه‌ای ترتیب داده بود که پیش از تجلیل پخش شد. این مصاحبه را می‌توانید ببینید:

استندآپ کمدی نماینده + یک مطالبه

نماینده به همراه چند تن از مسئولین، برای اهدای جوایز به رویِ سن آمده بود. اما پس از تجلیل، مجری، سیدمجتبی محقق، از نماینده خواست تا رویِ سن بماند تا چند دقیقه‌ای با او گفت‌وگوی صمیمی داشته باشد. اینجا بود که نماینده خاطرات طنزی از دوران حضورش در شورایِ شهر و نمایندگی تعریف کرد. اما حصور نماینده رویِ سن، با یک مطالبه نیز همراه بود. مجری، از آخرین روندِ پیگیری‌ها برای راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در گراش پرسید. پاسخ نماینده امیدوارکننده نبود. (یادداشت‌های پیرامون این موضوع از اینجا و اینجا بخوایند.)

مهندس حسین‌زاده در پاسخ گفت: «ما پیگیری کردیم. جلسات متعددی هم با معاونین وزیر برگزار کردیم. و پیگیری‌ها نیز در حال انجام است. اما واقعیت مطلب این است که آن چیزی که ما انتظار داریم، یعنی همراهی از جانب دوستان نیست. آقای محمودی بارها دفتر را تعطیل می‌کردند تا مسائل را پیگیری کنند، اما انتظار داریم جامعه‌ی فرهنگیان دو سه نفر باشند که بیایند تهران، پیگیری کنند. همین عزیزان شورا اینجا حضور دارند که برای پیگیری کارها می‌آیند تهران. نماینده روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نامه‌ی ورودی از بخش‌ها و ورستاهای محتلف حوزه‌ی انتخابیه دارد. اگر دوستان بیایند پایِ کار، ما هم هستیم کنارشان.»

نماینده از شیوه‌ی مطالبه‌گری گراشی‌ها نیز انتقاد کرد و گفت :«ما برای دانشگاه فرهنگیان لار هم داریم تلاش می‌کنیم. اما آن‌ها پای کار هستند، هم فرماندار، هم شورا و هم رئیس آموزش و پرورش می‌آیند تهران و کمک می‌کنند. اما با این وضعیت برای گراش نمی‌توان قول داد. اگر آموزش و پرورش نماینده داشته باشد، کار پیش می‌رود. البته این گله از کسی یا ارگانی نیست. این سبک مطالبه‌گری شهر ما این مدلی است. فضای بچه‌های شهر گراش، خنج و اوز فضای کسب و کار است. مطالبه‌گری بچه‌های لار واقعا بیشتر است. ما با معاون وزیر نیرو جلسه گذاشتیم. فرماندار، رئیس شورا، نماینده سابق حضور داشتند. اما در گراش فقط اعضای شورا زحمت می‌کشند. سبک مردمِ گراش از طریق فضای مجازی است.»

 

نیم‌نگاهی به تاریخ علم و فرهنگ گراش، در گفت‌وگو با عبدالعلی صلاحی

پیش از گفت‌وگو با صلاحی، در کلیپی کوتاه، عکس‌هایی از آثارِ خیریه‌ و فرهنگیِ حاج‌اسدالله، همچون برکه کل، مدرسه علمیه، برکه‌ کشکول و دو کتاب او پخش شد.

گفت‌وگوی ده دقیقه‌ای با عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر جنوب مرکزی ایران، و مسئول بنیاد کهن‌پارسیان، بخش دیگری از چهارمین همایش نردبان بود. صلاحی در ابتدای گقت‌وگو با مجری از نقطه عطف تاریخ گراش گفت: «این نکته را ابتدا عرض کنم که ما تاریخ قدیمی داریم و پژوهش‌های میراث فرهنگی نشان داده که ما آثاری از پیش از تاریخ در گراش داریم. یعنی چیزی حدود چهار هزار سال پیش. اشیایی مربوط به دوران اشکانیان در گراش پیدا شده است. یک نکته‌ی دیگر اینکه از قرن هفتم، هشتم به بعد، از اوضاع قلعه گراش به صورت دقیق در تاریخ آمده است. نطقه عطف دوران قاجاری است که گراشی‌ها به قدرت می‌رسند.»

او از به قدرت رسیدن اولین خان گراش می‌گوید: «همزمان با دوران ناصرالدین‌شاهِ قاجار، حدود سالِ ۱۲۷۵، اولین خانِ گراش به نام دهباشی به قدرت می‌رسد. بعد از دو سال، فتحعلی‌خانِ گراشی، یکی از حاکمان قدرتمند منطقه، یعنی حکمرانِ لارستان و سبعه‌جات به قدرت می‌رسند. این حاج‌اسدلله که ما می‌شناسیم و شما کلیپی از زحمات ایشان را پخش کردید، فرزند ارشد حاکم دهباشی است. و برادرِ کوچکِ او یعنی فتحعلی‌خان به قدرت می‌رسند. و خود حاج‌اسدالله یک خیّر می‌ماند که کارِ سیاسی کمتر دارند. اما حاج‌اسدالله یک شخصیت جامع‌الاطراف دارد. از لحاظ جامعه‌شناسی، در چهار ساختار اصلی جامعه‌شناسی برای گراش تلاش می‌کند. این شخصیت مدرسه می‌سازد. در حوزه‌ی مدرسه‌ی علمیه و فرهنگی کار می‌کنند. در حوزه‌ی دین کار می‌کند. مسجد و حسینیه می‌سازد. آب‌انبار و سد دارد. در حوزه‌ی فرهنگی کتاب نوشته است. دو تا از کتاب‌ها را من توانستم پیدا کنم، در دوران قاجاریه می‌نویسد. در بیشتر حوزه‌های مهم‌های آن‌موقع شهر و روستا بوده کارهایی را انجام دادند.»

چرا حاج‌اسدالله را مبدا علمی گراش می‌دانیم؟ صلاحی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «چون یکی از اقدامات اصلی ایشان تأسیس مدرسه علمیه در سال ۱۲۸۴ قمری می‌باشد. ایشان می‌رود عراق، یک عالم را می‌آورد گراش، برای طلاب کتاب تهیه می‌‌کند، هزینه‌ها را می‌پردازد تا این مدرسه رونق داشته باشد. در واقع یک مدرسه شبانه‌روزی با تمام امکانات توسط یک فرد راه‌اندازی می‌شود و گراش مبدا علمی خودش را در تاریخ پیدا می‌کند.»

این پژوهشگر پیوندی بین تاریخ قدیم و امروز ایران برقرار می‌کند و می‌گوید: «آن زمان یک شخصی بوده که در همه‌ی زمینه‌ها کارهای خیراندیشی انجام می‌داده. اما امروزه کارهای نیک‌اندیشان در یک زمینه‌ی مشخص شده و درستش هم همین است که اختصاصی شود که ما بدانیم در هر زمینه سراغ چه کسانی برویم. خوشبختانه این روحیه از دوران حاج‌اسدالله در بین گراشی‌ها وجود دارد و ادامه‌دار است. و یک جنبه‌ی دیگر، جدا از حاج‌اسدالله ما نباید از نظر دور بداریم. و اینکه جناب دکتر حسین‌زاده به آن رسیده است. و آن قدرتی است فتحعلی‌خان گراشی کسب کرد ما باید در قامت نماینده‌ای مثل ایشان داشته باشیم.»

صلاحی در پایان می‌گوید: «اگر بخواهم تاریخ را با فرهنگ گره بزنم، با اقداماتی که در شهر گراش نسبت به جاهای دیگر اتفاق افتاده، آینده کاملا روشن و امیدوارکننده‌ است. و به مراتب می‌توانم درصد رشد تاریخ‌فهمی را از جاهای دیگر بیشتر بدانم.»

تجلیل از برترین‌های کنکور در سال ۱۴۰۰
گراشی‌ها در کنکور ۱۴۰۰ کم‌فروغ‌تر از ۹۹ بوده‌اند. مریم سرخی، در سه درصد برتر هر سهمیه ۱۴۰۰ قرار داشت. اما ورودی‌های سال ۱۴۰۰ دانشگاه فرهنگیان شامل، محمدرضا حسن‌نژاد، زهرا عسکری، علی فتحی، نگین اسدی‌پور، حمیدرضا زینلی‌پور، همایون خدمتی و کوثر باقری بودند.

نردبان با برخی از برترین‌ها کنکور سال ۱۴۰۰ نیز مصاحبه‌ای ترتیب داده بود که پیش از تجلیل پخش شد. این مصاحبه را می‌توانید ببینید:

پایان‌بخشِ چهارمین همایش تجلیل از برترین‌های کنکور سال‌ها ۹۹ و ۱۴۰۰، دو نوازیِ امین‌زاده و غلامی بود.

گزارش تصویری علی رایگان را ببینید:

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://pandari.ir/?p=7325

۱ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: